Het stappenplan om zelf je huis te verkopen

stappenplan zelf huis verkopen

Zelf je huis verkopen? Daar komt heel wat bij kijken. Daarom helpen we je verder met het stappenplan als je zelf je huis wilt verkopen.
Zo moet je het huis klaarmaken voor de verkoop, mooie foto’s (laten) maken, de bezichtigingen regelen en in een latere fase de onderhandelingen en het tekenen van het koopcontract en de eigendomsoverdracht.

Het stappenplan om zelf je huis te verkopen

1.     De voorbereiding

De vraagprijs van je woning moet worden vastgesteld.
Ga je een woonhuis of een appartement verkopen? Wat is het bouwjaar? Wat is de woonoppervlakte? Op hoeveel grond staat de woning, wat is de inhoud van je woning en in welke staat verkeert je woning? Allemaal zaken die de marktwaarde van je woning bepalen.

Als je de vraagprijs bepaald hebt is het verstandig noodzakelijke reparaties aan je huis te verrichten en je interieur voor te bereiden op de bezichtigingen (opruimen, schoonmaken, je tuin onderhouden en andere onderhoudsklussen aanpakken).
Vervolgens kunnen de foto’s en/of video-opnamen van je huis gemaakt worden.

2.     De promotie

Naast het plaatsen van het verkoopbord wil je natuurlijk dat er door zoveel mogelijk mensen gezien wordt dat je woning te koop staat. Je kunt zelf veel doen om je woning te promoten. Social media biedt veel (gratis) mogelijkheden, denk aan Facebook, YouTube en Twitter. Meer over de promotie op Facebook kun je lezen in ons blogbericht “Hoe Facebook kan helpen om je huis te verkopen”

Je huis op Funda?
Alleen een erkende makelaar kan jouw huis op Funda zetten. Dat kun je helaas niet zelf doen. Met Funda komt jouw huis wel onder de aandacht bij heel veel huizenzoekers. Dat is dus je kans om je huis in de schijnwerpers te zetten.

Funda Presentatie Pakket
Wil je dat je huis nóg prominenter op Funda komt? Dan kun je het uit laten lichten met het Funda Presentatie Pakket. Dit bevat de drie best presterende presentatieproducten van Funda: Plattegrond, 360° foto’s en Video.
In het blog “De voordelen van het Funda Presentatie Pakket” lees je hier meer over.

3.     De bezichtigingen

Als je zelf je huis gaat verkopen, dan doe je zelf de bezichtigingen. En dat heeft zo zijn voordelen. Je weet zelf ten slotte het beste wat de unieke kenmerken van jouw huis zijn.

Als je een bezichtiging hebt, let dan op de volgende punten:

  • Plan een bezichtiging zoveel mogelijk bij daglicht, zodat potentiële kopers een goede indruk krijgen van je woning.
  • Men krijgt de beste indruk als je huis schoon, fris, licht en opgeruimd is. Ruim op, doe de gordijnen open en lucht het huis.
  • Zorg dat het rustig is in huis. Huisdieren en kinderen kun je beter even naar de oppas brengen.
  • Laat je kijkers zelf het tempo bepalen tijdens de bezichtiging. Geef ze de ruimte en tijd om je woning op hun gemak te bekijken.
  • Vraag de potentiële kopers of het huis overeenkomt met wat zij ervan hadden verwacht. Zo kun je inschatten of je advertentie nog iets moet worden verbeterd.
  • Leg bepaalde documenten klaar, die na de bezichtiging van pas kunnen komen zoals de lijst van roerende zaken of (als je in een appartement woont) de stukken van de Vereniging van Eigenaren.

4.     Onderhandelen

Is de koper geïnteresseerd en krijg je een bod? Dan kan het onderhandelen beginnen. Je kunt het bod accepteren, afwijzen, maar je kunt ook een tegenbod doen. Doe je een tegenbod, dan ben je in onderhandeling.

In de onderhandelingsfase mogen de bezichtigingen gewoon doorgaan. Maar je hoort in deze fase niet op een bod van een andere partij in te gaan. Het is gebruikelijk om dit proces netjes af te ronden voordat je op nieuwe biedingen ingaat.

5.     De koopovereenkomst

Is er na de onderhandeling een overeenstemming bereikt met de koper, dan moet alles zwart op wit gezet worden.

  • De koopprijs;
  • De datum waarop je woning aan de andere eigenaar wordt overgedragen;
  • Het eventuele voorbehoud van de koper voor het krijgen van een financiering voor het huis of appartement en eventueel ook een voorbehoud voor het verkrijgen van de Nationale Hypotheek Garantie;
  • De roerende zaken. Hierbij spreek je af wat achterblijft in het huis en wat voor welk bedrag kan worden overgenomen door de koper.

6.     De overdracht

In overleg met de kopers maak je een afspraak bij de notaris. Deze notaris stelt een zogeheten leveringsakte op die door jou en koper dient te worden getekend. De notaris zorgt dan voor verrekening van de koopsom en de eventuele af te lossen hypotheek. Zodra de leveringsakte door de notaris is ingeschreven bij het kadaster, is de koper de nieuwe eigenaar.

Zelf verkopen met een makelaar

We hopen dat we je verder hebben geholpen met het stappenplan om zelf je huis te verkopen.
Wil je zelf je huis verkopen met hulp van een vertrouwde makelaar? Naast het advies over de verkoopprijs zorgt Wij Makelaars ook voor een professionele fotograaf en dat je huis prominent op Funda verschijnt. Wij helpen je bij de onderhandelingen en stellen het koopcontract voor je op. Zo weet je dat alles goed en veilig is geregeld. Je hoeft eigenlijk alleen de bezichtigingen zelf te doen.

Je kunt kiezen uit het Basis Pakket, het Pro Pakket en het Pro+ Pakket.

Bevalt het je toch niet om de kopers zelf rond te leiden? Geen probleem… je kunt kosteloos overstappen naar onze ‘full-service’ makelaar.

* De gratis overstap service is alleen voor onze klanten die in Limburg hun huis willen verkopen

Meer informatie: