Alles over de sleuteloverdracht van uw koopwoning

sleuteloverdracht koopwoning

Het moment dat u als koper de sleutel krijgt van uw nieuwe huis is meestal ook het moment dat het huis van u is. Voor verkopers is de sleuteloverdracht van de koopwoning dus een moment om afscheid te nemen van hun oude huis. Voor beide partijen is het dus een spannend en belangrijk moment. Er zijn een aantal zaken waar u als verkoper of misschien juist koper rekening mee moet houden bij de sleuteloverdracht. Wij zullen deze zaken voor u op een rijtje zetten. Zo heeft u alle belangrijke informatie over de sleuteloverdracht bij de hand.

Wanneer is de sleuteloverdracht van de koopwoning?

Dit is een vraag die voor de koper als de verkoper relevant is. Voordat de sleuteloverdracht plaats zal vinden, moet er een heleboel gebeuren zoals contracten bekijken en controles laten uitvoeren. Sommige controles zullen zelfs nog plaatsvinden op de dag van de sleuteloverdracht van de koopwoning. Pas na de eindinspectie zullen de koper en verkoper de akte van levering ondertekenen. Hierbij zal ook de makelaar aanwezig bij zijn! Bij de eindinspectie wordt er gekeken of er geen gebreken zijn aan de koopwoning en of de overgekochte materialen/spullen nog aanwezig zijn. Als laatste wordt er gekeken of alle kasten en ruimtes leeg zijn. Mocht het zo zijn dat een van deze punten niet aan de afgesproken afspraken voldoet, moet de sleuteloverdracht van de koopwoning eventueel worden uitgesteld. Zodra alles omtrent de eindinspectie geregeld is, kan de sleuteloverdracht plaatsvinden!

Het verloop van de sleuteloverdracht

Nadat de eindinspectie heeft plaatsgevonden, kunt u naar de notaris gaan voor de sleuteloverdracht van uw koopwoning. De sleuteloverdracht vindt plaats bij de notaris om ervoor te zorgen dat deze rechtsgeldig is. De notaris is de onafhankelijke tussenpersoon die ervoor moet zorgen dat het koopproces goed verloopt en goed wordt afgesloten. Bij de sleuteloverdracht van de woning is het belangrijk dat alle partijen zijn vertegenwoordigd – de verkoper, de koper en de notaris. Bij de verkoop van nieuwbouwwoningen kan de verkoper ook een assistent sturen, zodat de verkoper zelf niet naar de notaris hoeft te komen.

De afspraak bij de notaris

Tijdens de afspraak bij de notaris worden alle stukken die nodig zijn voor de sleuteloverdracht van de koopwoning nog eens goed bekeken en gecontroleerd. De sleuteloverdracht is dan ook een moment waarop wordt nagegaan of beide partijen alle afspraken weten, begrijpen en zullen nakomen. Als er geconstateerd wordt dat de koper of de verkoper een van de gemaakte afspraken niet begrijpt, is het de taak van de notaris om deze afspraken duidelijk uit te leggen. Vervolgens worden alle stukken ondertekend door beide partijen (met naam en datum) om onduidelijkheid te voorkomen bij eventuele juridische problemen. Zo kan men precies zien wanneer de sleuteloverdracht van de koopwoning is afgerond en de koper het huis officieel heeft gekocht.

De sleuteloverdracht van de koopwoning is afgerond!

Gefeliciteerd, u heeft de sleuteloverdracht met succes afgerond. Het kan even duren voordat Het Kadaster de wijzigingen heeft verwerkt, ongeveer 1 tot 2 werkdagen. Na de afronding van de sleuteloverdracht kan de koper gaan klussen in het nieuwe huis. Heel af en toe kan het voorkomen dat het Kadaster aangeeft dat de verkoop niet door kan gaan, maar dit is uitzonderlijk. Dit komt alleen voor als de verkoper probeert aan meerdere partijen te verkopen of geen eigenaar is van het huis.

Zo ziet u maar dat er bij de sleuteloverdracht van een koopwoning veel meer komt kijken dan u waarschijnlijk denkt. Wilt u hier nog meer over weten, kunt u hulp gebruiken bij de sleuteloverdracht van uw koopwoning, of bent u geïnteresseerd in een van onze andere diensten, neem dan vooral even contact met ons op! Wij zijn er om u verder te helpen!